KURKIJOEN KIRKON ESINEISTÖTLähteet: Soile Rinno; "Karjalan luterilaiset kirkot ja seurakuntien pyhät esineet 1997", sekä "Kurkijoen historia", "Kurkijoki sodasta evakkoon".Luterilaisen kirkon esineistöt saatiin evakuoiduksi melko tarkkaan, kun viimeinen lähtö tapahtui syyskuussa 1944. Esineistöllä oli monivaiheinen matka nykyisiin säilytys- ja käyttöpaikkoihin. Seuraavassa kerrotaan esineet, joita kirkoissamme oli ja nykyinen sijaintipaikka, jos sellainen tiedetään. Kurkijoen aikaisemmassa kirkossa oli Petter Bergstömin maalaukset KRISTUKSEN RUOSKIMINEN ja GETSEMANE. Ne ovat vuodelta 1747 ja nykyinen säilytyspaikka on Kansallismuseo. Petter Langin maalaus KYLVÄJÄ JA ELONLEIKKAAJA 1700-luvulta. Nykyisin Kansallismuseossa. Korkeatasoinen ja samalla arvoituksellinen 1700-luvun maalaus on tuntemattoman taiteilijan työ SAUL JA DAVID. Tämä raamatullinen nimi on tuskin alkuperäinen, sillä aihe viittaa pikemminkin johonkin antiikin mytologiseen kertomukseen. Kansallismuseossa.
KRUSIFIKSI ALTTARIKRUSIFIKSI oli Kurkijoen kirkossa kullattu ja seisoi upotettuna marmorijalustaan.
KASTEMALJAT Kurkijoen kirkon KALKKI JA ÖYLÄTTIASTIA (1732), tehnyt hopeaseppä Erik Hoffsten 1772-1825 Käkisalmessa.
KRUUNUT
MUISTOTAULU
MATKAEHTOOLLISVÄLINEET
KALKKI Kirkossamme oli myös kullatusta alfenidista tehty varrellinen viinilusikan säilytysmalja sekä kaksi jalallista messinkikuppia, joita pidettiin matkakastemaljoina. Hiitolan kirkon kynttilänjaloista yksi venäläinen messinkinen jalka oli lahjoitettu 1817. J. Ekmanin perilliset olivat lahjoittaneet kaksi kuusihaaraista uusrokokookynttelikköä sekä leskirouva A. Dorrendorf 1858 oli lahjoittanut kaksipleteristä kynttilänjalkaa, joista toista koristi lehden päällä istuva orava. Lisäksi kirkossa oli kaksi viisihaaraista messinkistä myöhäisempiretyyppistä kookasta kynttelikköä.
KYNTTELIKÖT
KIRKON KELLOT
KIRKKOTEKSTIILEITÄ
KIRKON URUT
VIIMEISET KOTINSA MENETTÄNEET Hiitolan alastomaksi riisutussa kirkossa pidettiin 17. maaliskuuta mieliinpainunut jäähyväisjumalanpalvelus.
PALUUMUUTOT KOTISEUDUILLE Kirkkojen korjaukset veivät suuria rahamääriä, joten työt etenivät usein hitaasti. Mikkelissä pidettiin yleinen kokous, jossa perustettiin Kirkkoja Karjalaan-yhdistys, jonka tarkoituksena oli saada kerätyksi varoja kirkkojen korjauksia ja jälleenrakentamista varten. Tämän uuden yhdistyksen toiminnanjohtajaksi tuli Muolaan kirkkoherra Toivo Rapeli. Tälle yhdistykselle antoi siunauksensa myös Turussa pidetty piispainkokous. Tämä yhdistys oli vuoteen 1944 mennessä jakanut varoja yhteensä 12 miljoonaa markkaa ja rahoja saivat 17 kirkon korjaus- ja rakennustyöt.
Valmiiksi korjaustyöt ehtivät vain Kirvun, Hiitolan, Kurkijoen, Räisälän, Salmin, Valkjärven ja Vuokselan kirkoissa. Kurkijoen seurakunta piti korjauksen aikana jumalanpalvelukset seurakuntatalossa. Vihollinen oli poistanut kirkosta saarnatuolin, alttarin, urut ja kattokruunut ja osan penkeistä. Kun piispa Ilmari Salomies vihki temppelin uudelleen käyttöön 24.4.1944, puuttuivat kirkosta enää urut.
TOINEN LÄHTÖ Evakuointikäsky tavoitti kurkijokelaiset juhlajumalanpalveluksen lopulla 3.9.-44, jolloin piispa Ilmari Salomies oli asettanut Kurkijoen uuden kirkkoherran Arvi Kujalan virkaansa. Tämä lähtökäsky oli kuin täydellinen tyrmäys, josta toipuminen on vieläkin kesken ja kaikkien kohdalla tuon suuren vääryyden hyväksyminen ei tule koskaan tapahtumaankaan. Kurkijoen kirkon kellot otti alas suntio O. Valkeapää linnoituspataljoonalaisten avustamana. Pienempi irtaimisto pakattiin puulaatikoihin, alttaritaulu irroitettiin kehyksestään ja käärittiin rullalle. Taulun kehys jätettiin paikoilleen lukuunottamatta kehyksen yläreunassa ollutta Voiton karitsapatsasta ja kirkon irtaimisto toimitettiin linnoitusjoukkojen autoilla Rantasalmen kirkon kellariin säilytettäviksi. Hiitolan kirkon evakuointia johti kanttori ja muutamassa päivässä irtaimisto saatiin kuljetettua Tervajoen asemalle. Urkujen pillitkin irroitettiin, samoin neljä kynttiläkruunua, poistettiin lattiamatot, pienirtaimisto, alttaritaulu, öljymaalaus ja kaksi kirkon kelloa. Lisäksi evakuoitiin kirkkoherranviraston kalusto ja vuoden 1918 sankaripatsas. Siirtoseurakunnat lakkautettiin lailla vuoteen 1950 mennessä. Seurakunnilta jäänyt omaisuus määrättiin laissa kirkkohallituksen omaisuudeksi, mutta luovutusasiakirjoissa on myös kohta, että siirtoseurakunta saa esineet ilman korvausta käyttöönsä, jos seurakunta joskus perustettaisiin uudelleen ja että sijoitusseurakuntien on huolehdittava esineistön säilytyksestä ja kunnosta! Seurakuntien kalleudet ja muistoesineet tuli hoitaa niiden arvoa vastaavalla tavalla. Kurkijoen seurakunnan lopettajaiset olivat Loimaalla 8.1.1950 ja läsnä oli 2000 henkilöä. Ehtoollisella käytettiin myös Kurkijoen kirkon ehtoolliskalusteita. Muistojuhla oli jumalanpalveluksen jälkeen Heimolinnassa, joka oli koristeltu kukin ja Kurkijoen kirkosta peräisin olleelta Voiton karitsa veistoksella. Tämä veistos oli seurannut kurkijokelaisia koko toisen maailmansodan ajan.
KADONNUT OMAISUUS
Loimaalla 2006 Eino Vepsä Lähteet: "Kurkijoen historia", "Kurkijoki sodasta evakkoon" ja "Karjalan luterilaiset kirkot ja seurakuntien pyhät esineet", jonka ovat toimittaneet Soile Rinno ja Minna Laukkanen 1997. Jälkikirjoitus:Kauan kaivattu ja erittäin tarpeellinen Kurkijoen kirkon alttaritaulun kunnostus- ja entisöintityöt aloitettiin keväällä 2008 ja se valmistunee vuodessa, joten me kurkijokelaiset ja jälkipolvet pääsemme ihailemaan entisöityä taulua Kurkijoki-juhliemme aikaan vuonna 2009. Loimaalla 2.10.2008 Eino Vepsä |