L Liikenne
L1 Vesiliikenne
Kurkiniemen majakka, joka ohjasi alukset Kurkijoen väylälle.
L1-00-001-1530 (d130)
Laatokkalaismallisia soutuveneitä.
L1-00-002-1531 (L0391)
Laatokkalainen purje tavalliseen soutuvenee- seen asetettuna auttoi veneilijää myötätuules- sa. L1-00-003-1532
Rannikkokylissä oli moottorivene lähes välttämätön. Tässä kuljetetaan hevosta lau- talla. L1-00-004-1533

L1-00-005-1534
(d134)(txt!)
Moottoriveneitä tarvittiin, sillä eräillä oli huvila avo-Laatokan tuntumassa ja muutenkin mielellään mentiin kauniina kesäpäivänä johonkin saareen.
Korpisaaren kylän väkeä moottorivenekyytiä odottamassa.
L1-14-001-1535
dia kadonnut
L1-18-001
Lopottiin johtavan laivaväylän kapeikkoa Lapinlahden Lauvatsaaren kohdalla. Tämä on ns. itäinen reitti, jota laivat eivät käyttäneet, vaan varsinainen laivareitti kulki Lauvatsaaren länsipuolitse.
Valok. Ester Hurme.
Hinaajalaiva Kurkiniemen majakan kohdalla, Lapinlahti.
L1-18-002-1536
Vanha Kurkiniemen puurakenteinen majakka. Ylhäällä ylioppilaslakki päässä tuleva presidentti Lauri Kristian Relander Lapinlahdella vieraillessaan.
L1-18-003-1537

Suurkuva
(Eine Karlssonin kokoelma vv. 1920-22.)
Lopotin satama-aluetta v. 1902 Mammalanmäeltä nähtynä. Kuvan vasemmassa reunassa näkyvät rantamakasiinit, joiden laitureihin tuli purjehdus-kaudella aluksia aina Pietarista asti.
L1-20-001-1538 (d250)

L1-20-002-1539
(d251)

Samasta kohtaa otettu kuva kuin edellinenkin, mutta noin 30 vuotta myöhemmin. Kaikki rantamakasiinit on purettu, vain puolikas laivalaituria tullihuoneineen on jäljellä. Etualalla näkyy apteekki ja kuvan oikeassa reunassa kansakoulunopettajien asuintalo.
Lopotin laivalaituri 1920-luvulla. Laivaa odotellaan juuri.
L1-20-003-1540 (d131)
Matkustajalaiva lähtee Lopotin laiturista 1920-luvulla.
L1-20-004-1541 (d132)
1930-luvulla oli laiturista jäljellä enää puolikas, jota käytettiin yleisesti uimapaikkana.
L1-20-005-1542
Otava-laiva vei kesäisin matkustajia Valamoon. Tässä kuvassa laiva on kuitenkin Valamon laiturissa.
L1-20-006-1543 (d133)

L1-20-007-1544

Kauppias Jaakko Veikkolaisen Tervu-niminen hinaaja oli toiminnassa 1920-luvun loppupuolella. Kuvassa Tervu maamiesopiston kohdalla joessa.

L1-20-008-1545
Harvoin eksyi 1920-luvulla kuvan esittämä jaala Kurkijoen lahdelle. Tässä puretaan halkoja osuus- meijerin rannassa. (d135)
L1-20-009-1546

epäselvä osasuurennus edellisestä =1545

Vielä 1920-luvulla purjealukset suorittivat kuljetuksia. Kuvassa purjealus on tuonut halkoja Kurkijoen osuusmeijerin rantaan. Taustalla näkyy Kuuppalan korkea Koukvuori. (L0936)
epäselvä kuva
L1-20-010-1547
Jaakko Veikkolaisen Tervu-niminen hinaaja oli yhden talven osuusmeijerin laiturissa, kun Hannes Hakulinen teki siihen remonttia katsastusta varten. Proomu on uponnut talven aikana.

L1-20-011-1548
Höyrylaiva "Koitto" teki aina ison kaarroksen laituriin tullessaan. Tämä johtui siitä, että kyseisen laivan koneessa oli takaisinotto vaikeaa ja sitä koetettiin välttää. Kuvassa laiva on jo tulossa kohti laivalauturia. Taustalla Kurkijoen osuusmeijeri 1910-luvun puolivälissä.
Huvimatkalaisia kuljettava laiva lähtee Valamoon Lopotin laivalaiturista.
L1-20-012-1549
... auttamaan veneen vesillepanossa ... vanha laivalaituri, ...
Teksti. L1-20-013

L1-20-014-1551
Kalle Hurmeen moottorivene tervattuna Opistonjoen rannalla koulutilan meijerin kohdalla 1941. (L0395)
Valok. Kari Hurme.

L1-20-015-1552
Venus-laiva, joka teki päivittäisiä matkoja Tervusta Lahdenpohjaan ja vei matkailijoita tarvittaessa Vätikän hiekoille. (L0392)

L1-20-016-1553
(L0670)Valok.
Johan Kauppi.

Armeijan lentokoneita vieraili usein Lopotin rannassa. Hansa-vesikellukkeilla varustettu yksitaso tulossa rantaan. Toinen jo laituriin kiinnitettynä kuvan vasemmassa reunassa. Kuvan laituri on eräs muisto vanhasta Pietarin kaupasta.
Retkeilijöitä lähdössä laivalla Kurkijoelta.
Eine Karlssonin kok. 1920-22.  L1-20-017
Lopotti, Kirkkokansaa, 1900-luvun alku. Postikortti: "kirkkoranta". (N026) L1-20-018 (L0823)
Martti Heinosen sauna- laiturista ... hiekoille. Teksti (+C1-43-001).
L1-43-001-1554